Publications

 

Papers


  1. 鈴木孝明 (2020). 絵本の文法 −日本語の絵本テキストにおける文法の複雑さと多様性− 読書科学, 61巻, 3-4号, pp. 154-164. [link]


  1. Suzuki, T., and Nomura, J. (2019). Mental state verbs used by mother-child dyads in Japanese and English: Implications for the development of Theory of Mind. First Language, 40, 1, 84-106. [link]


  1. Suzuki, T., and Yoshinaga, N. (2018). The English proform one in second language acquisition: Ambiguity and learnability. Lingua, 213, 1-19. [link]


  1. 鈴木孝明 (2018). 日本語における信念質問文の処理と理解『心理学研究』89巻 4号 pp. 403-408. [link]


  1. 鈴木孝明 (2017). 母語獲得研究と第二言語習得研究における相互作用的アプローチ 『ことばの科学研究』第18号, pp. 1-7. [pdf]


  1. Suzuki, T., and Kobayashi, T. (2017). Syntactic cues for inferences about causality in language acquisition: Evidence from an argument-drop language. Language Learning and Development, 13, 24-37. [link]


  1. Nomura, J., and Suzuki, T. (2016). A CHILDES analysis of mental state verbs in Japanese and English『電子情報通信学会技術研究報告』116, 159, 53. [request]

  2. 鈴木孝明 (2016).  日本語の右方移動に関する語用論的制約の習得 −中国語母語話者の場合− 町田奈々子・六川雅彦(編)『南山大学外国人留学生別科創立40周年記念事業 日本語・日本語教育研究大会論集』 pp. 121-128 [pdf]


  1. 野村潤・鈴木孝明 (2016). 日本語母子会話における心的状態語の使用実態『電子情報通信学会技術研究報告』115, 418, 13-18. [request]


  1. Kobayashi, T., and Suzuki, T. (2014). Inferring verb meanings from syntactic frames by Japanese 2-year-old children: An experimental approach using an IPL paradigm with a dialogue phase. In Giriko, M., Nagaya, N., Takemura, A., and Vance, T. (Eds.), Japanese/Korean Linguistics 22, 71-82. Stanford, CA: CSLI Publications. [pdf]

  2. 小林哲生・鈴木孝明  (2014). 2歳児は格助詞「を」を手がかりとして新奇動詞の意味を推測できるか『電子情報通信学会技術研究報告』113, 426, 67-72. [pdf]

  3. 鈴木孝明・青木友香・ 大野里咲・小野百合香・曽我瞳・若杉祐加 (2014). 第二言語としてのインドネシア語習得における関係節理解の難易『電子情報通信学会技術研究報告』113, 426, 15-20. [pdf]

  4. Suzuki, T., and Yagi, T. (2013). Does preemption help adult second language learners learn verb transitivity? Second Language, 12, 61-79. [link]

  5. 鈴木孝明 (2013). 母語獲得研究における言語と認知の発達(誌上講座)『第二言語としての日本語の習得研究(日本第二言語習得研究会学会誌)』 第16号, 214-228. [pdf]


  1. Suzuki, T., and Yoshinaga, N.  (2013). Children’s knowledge of hierarchical phrase structure: Quantifier floating in Japanese.  Journal of Child Language 40, 3, 628-655. [pdf]

  2. Suzuki, T. (2013). Children’s on-line processing of scrambling in Japanese. Journal of Psycholinguistic Research 42, 2, 119-137. [pdf]


  1. 八木岳彦・鈴木孝明 (2012). 第二言語習得における英語の自他交替とプリエンプションの効果『電子情報通信学会技術研究報告』112, 339, 71-76.


  1. Suzuki, T. (2011). A case-marking cue for filler-gap dependencies in children’s relative clauses in Japanese. Journal of Child Language 38, 5,1084-1095. [pdf]


  1. Suzuki, T. (2011). The double object construction and information distribution in child Japanese. In Arita, S., Goto Butler, Y., Hauser, E., Horie, K., Mazuka, R., Shirai, Y., & Tsubakita, J. (Eds.), Studies in Language Sciences 10, 61-74. 東京:くろしお出版 [request]


  1. Suzuki, T. (2011). Children’s interpretation of relative clauses in Japanese: A case-marking cue and filler-gap dependencies. In Arita, S., Goto Butler, Y., Hauser, E., Horie, K., Mazuka, R., Shirai, Y., & Tsubakita, J. (Eds.), Studies in Language Sciences, 10, 105-116. 東京:くろしお出版


  1. 鈴木孝明 (2011). 文法習得における第一言語習得研究と第二言語習得研究の接点『日本語学』(特集:第一言語習得と第二言語習得)6月号, 30巻7号, 28-39. [request]


  1. Suzuki, T. (2010). Costs of scrambling, reversibility, and case markers in children’s online processing of Japanese. In J. Costa, A. Castro, M. Lobo, and F. Pratas (Eds.), Language Acquisition and Development: Proceedings of GALA 2009 (pp. 452-461). Cambridge Scholars Press.


  1. O'Grady, W., Suzuki, T., & N., Yoshinaga. (2010).  Quantifier spreading: New evidence from Japanese. Language Learning and Development, 6, 116-125. [pdf]


  1. 鈴木孝明 (2008). セルフペースト・リスニングから探る日本語単文理解の処理について  『電子情報通信学会技術研究報告』108, 184, 17-22. [pdf]


  1. 鈴木孝明  (2008). 文理解における目的語の語順と句の長さの影響について 『言語処理学会第14回年次大会(NLP2008)発表論文集』1109-1112. [pdf]


  1. 鈴木孝明 (2007). 単一項文の理解から探る幼児の格助詞発達 『言語研究 』132号、55-76ページ [pdf]


  1. Suzuki, T. (2007). Children prefer the accusative-dative order to the dative-accusative order in Japanese. 『電子情報通信学会技術研究報告』107, 138, 125-130. [pdf]


  1. Suzuki, T. (2004). Learning Japanese  case: Overextensions and the effects of feedback.  The Proceedings of the Thirtieth Annual Meeting  of the Berkeley Linguistics Society (BLS  30): Parasession on Conceptual Structure and Cognition in Grammatical Theory (pp. 517-528). Berkeley Linguistics Society. [pdf]


  1. Suzuki, T. & N., Yoshinaga. (2004). Linearity  or hierarchy in the child grammar: Data from  quantifier floating in Japanese. The BUCLD  28: Proceedings of the 28th annual Boston  University Conference on Language Development  (pp. 597-607). Somerville, MA: Cascadilla  Press.


  1. Suzuki, T. & N., Yoshinaga. (2003). Quantifier  floating and word order in first language  acquisition of Japanese. In McClure, W. (Ed.),  Japanese/Korean Linguistics 12 (pp. 206-216).  Stanford, CA: CSLI Publications.


  1. Cho, S., Lee, M., O'Grady, W., Song, M.,  Suzuki, T., & N., Yoshinaga. (2002).  Word order preferences for direct and indirect  objects in children learning Korean. Journal  of Child Language, 29, 4, 897-909. [pdf]


  1. Suzuki, T. (2002). Perspective-taking and  comprehension of passive sentences by Japanese-speaking  children. Journal of Psycholinguistic Research,  31, 2, 131-144. [pdf]


  1. Suzuki, T. (2002) Bootstrapping from case-marking  morphology in Japanese. In Shirai, Y.,  Kobayashi,  H., Miyata, S., Nakamura, K., Ogura, T.,  & Sirai, H. (Eds.), Studies in Language  Sciences (2), 157-174. 東京:くろしお出版.  [pdf]


  1. Suzuki, T. (2000). A subject-object asymmetry  in the first language acquisition of Japanese:  The omissibility and retention of case-marking  particles. Chicago Linguistic Society (CLS):  The panels 36-2, 499-510. [pdf]


  1. Suzuki, T. (2000). Multiple factors in morphological  case-marking errors. In Oshima-Takane,  Y.,  Shirai, Y., & Sirai H. (Eds.), Studies in Language Sciences, 1, 123-134. [pdf]


  1. 鈴木孝明 (2000). 言語習得における格助詞の省略可能性について『月刊言語』 平成12年5月号 (Vol.29 No.5), 98-103ページ  東京:大修館書店 [request]


  1. Suzuki, T., Cho, S., Lee, M., O'Grady, W.,  Song, M., & N. Yoshinaga. (1999). Word  order preferences for direct and indirect  objects in children learning Japanese.  The  2nd International Conference on Cognitive  Science and The 16th Annual Meeting of  the  Japanese Cognitive Science Society Joint  Conference, 108-112. [pdf]


  1. Cho, S., Lee, M., O'Grady, W., Song, M.,  & T. Suzuki. (1998). Word order preferences  for direct and indirect objects in children learning Korean. In Byung-Soo Park &  James Hye Suk Yoon (Eds.), 11th International  Conference on Korean Linguistics (pp. 735-743).  International Circle of Korean Linguistics,  Seoul, Korea.


  1. Suzuki, T. (1998). Children's comprehension  of Japanese passives: A different perspective.  In Eve V. Clark (Ed.), The Proceedings  of the Twenty-ninth Annual Child Language  Research  Forum (pp. 91-100). Center for the Study  of Language and Information.


  1. Suzuki, T. (1998). Transitivity and unaccusativity  in child Japanese. Chicago Linguistic Society  (CLS): The panels 34-2, 521-533. [pdf]


  1. Suzuki, T. (1997). The effects of discourse  context on children's interpretations of  Japanese non-canonical sentences. In Dina  Rudolph Yoshimi & Marilyn K. Plumlee  (Eds.), The Life of Language, The Language  of Life: Selected Papers from the First  College-wide Conference for Students in Languages, Linguistics  and Literatures (pp. 29-36). Honolulu:  National  Foreign Language Resource Center.


Books


  1. 第二言語習得研究モノグラフシリーズ1:名詞句と音声・音韻の習得 (2017) 白畑知彦・須田孝司(編)東京:くろしお出版


  1. 最新 理論言語学用語事典 (2017)  畠山雄二(編)東京:朝倉書店


  1. 第二言語習得キーターム事典  (2017) 白畑知彦・鈴木孝明(監訳)・川﨑貴子・近藤隆子・須田孝司・藤森敦之(訳)東京:開拓社


  1. よくわかる言語発達  [改訂新版]  (2017) 岩立志津夫・小椋たみ子(編) 京都:ミネルヴァ書房


  1. 日本語文法ファイル 日本語学と言語学からのアプローチ (2015) 鈴木孝明 東京:くろしお出版


  1. 書評から学ぶ 理論言語学の最先端(上)(下) (2013) 畠山雄二(編)東京:開拓社


  1. ことばの習得 母語獲得と第二言語習得  (2012) 鈴木孝明・白畑知彦 東京:くろしお出版


  1. よくわかる言語発達  (2005) 岩立志津夫, 小椋たみ子(編) 京都:ミネルヴァ書房


Dissertation


  1. Two aspects of Japanese case in acquisition (1999). Unpublished Ph.D. Dissertation, University of Hawaii at Manoa. [pdf]


Miscellaneous


  1. 翻訳 ウイリアム・オグレディー著 (2002). 言語学的アプローチによる言語習得研究.  Second Language, 1, 2-19. [pdf]


  1. 編集 Aoyama, K., Suzuki, T. (1999). (eds.), A special  issue in language acquisition: Working papers  in linguistics. Department of Linguistics. University of Hawaii at Manoa.


  1. Review of Studies in Chinese and Japanese Language Acquisition: In Honor of Stephen Crain. Journal of Japanese Linguistics, 34(1), 157-164.


  1. 書評 『第二言語習得入門−生成文法からのアプローチ』(2006) 月刊言語 平成18年7月号 (Vol.35 No.7), 119ページ. 東京:大修館書店


  1. 書評 『子どもとことばの出会い―言語獲得入門』(2009)  英語教育 平成21年2月号 (Vol.57 No.12), 94ページ. 東京:大修館書店